Beschrijving
Hallo! Welkom op mijn profiel. Ik hoop dat je hier de informatie vindt om te beoordelen of jij denkt dat wij een match zijn; of je denkt dat ik jou kan ondersteunen bij dat waar je graag hulp voor wilt.
Mijn naam is Sarah Remmers en ik ben GZ-psycholoog kind & jeugd en neuropsycholoog. Ik zou mijzelf omschrijven als een spontaan en creatief persoon. In mijn vrije tijd houd ik van dansen, gitaar spelen en zingen, en wandelen en behendigheidsparcoursen doen met mijn hondje. Cliënten die bij mij onder behandeling zijn geweest, geven o.a. aan dat ze mij een open, betrokken en duidelijke therapeut vinden.
Ik geef graag ondersteuning aan kinderen, jongeren (0-18) en hun ouder(s) die tijdelijk ondersteuning kunnen gebruiken, zodat het weer met hen gaat zoals ze dat zelf graag willen! Ik werk bijvoorbeeld veel met kinderen die zich regelmatig verdrietig, boos of angstig voelen, druk in hun hoofd zijn, en met kinderen die iets heel naars hebben meegemaakt en hier veel last van blijven houden. En ook met ouder(s) om de band met hun kind te versterken, en/of mee te denken in hoe ze met bepaald gedrag van hun kind om kunnen gaan. Samen starten we een zoektocht om te ontdekken wat werkt voor dit specifieke kind! Ik vind het belangrijk om nauw samen te werken met personen die belangrijk zijn voor het kind. Zij kunnen het kind uiteindelijk het beste (blijven) ondersteunen!
Ik maak regelmatig gebruik van diagnostisch onderzoek, ik doe dan bijvoorbeeld intelligentie-onderzoek, sociaal-emotioneel onderzoek, of neuropsychologisch onderzoek om te onderzoeken wat kan verklaren dat het kind bepaalde moeilijkheden heeft, en wat juist zijn of haar sterke kanten zijn. Soms is daarbij sprake van een diagnose zoals AD(H)D, een autisme spectrum stoornis (ASS) of een posttraumatische stressstoornis (PTSS). In andere gevallen is er geen onderzoek nodig en starten we (na de intakefase) direct met de behandeling. In mijn behandelingen maak ik regelmatig gebruik van technieken uit de oplossingsgerichte psychologie en de cognitieve gedragstherapie. Dat probeer ik op een aansprekende, en creatieve manier te doen. Met kinderen die veel hebben meegemaakt in hun leven, maak ik regelmatig een soort "levensboek", vaak in samenwerking met de ouder(s). Ik vind dat een mooie manier om belangrijke gebeurtenissen te ordenen en stil te staan bij de impact die het heeft gehad. Ik ben in opleiding tot cognitief gedragstherapeut bij de VGCT. In september 2022 ga ik een cursus volgen zodat ik ook EMDR kan inzetten in mijn behandelingen.
Ik heb voorheen in verschillende kinderziekenhuizen gewerkt en weet daarom ook veel over de impact van lichamelijke klachten op hoe het met je gaat, en hoe het er aan toe gaat in een ziekenhuis. Als je daar als kind mee te maken krijgt, kan dat best pittig zijn. Ook heb ik eerder gewerkt in een organisatie die zich richtte op kinderen en/of ouders met een licht verstandelijke beperking. Daardoor weet ik goed hoe ik mijn communicatie moet afstemmen op de vaardigheden van een kind of ouder(s).
Ik hoop dat deze informatie je een globaal beeld heeft gegeven van wie ik ben en hoe ik mijn werk vorm geef. Mocht je naar aanleiding van het lezen van deze informatie benieuwd zijn op welke manier ik jou kan ondersteunen, dan nodig ik je graag uit voor een kennismakingsgesprek!
Voor verwijzers: Ik ben werkzaam voor Koel Jeugdzorg. Koel Jeugdzorg onderscheidt zich van andere zorgaanbieders door integrale regievoering (vanuit de JGGZ, systeemtherapie en orthopedagogiek) en integraal samenwerken in teamverband.
Tijdens de behandeling en begeleiding van kinderen met autisme, zet ik soms het protocol 'ik ben speciaal in'. Dit geeft het kind inzicht in wat het vanuit zijn autisme misschien moeilijker vindt dan anderen, maar juist ook welke kwaliteiten het oplevert!
Ik doe onderzoek of er sprake is van een autisme spectrum stoornis, en geef behandeling en begeleiding aan kinderen die het o.a. lastiger vinden aansluiting te vinden bij leeftijdsgenoten, en weinig grip op hun emoties ervaren. Ik vind het belangrijk om ook de ouder(s)/verzorger(s) hierin mee te nemen!
Ik ben opgeleid tot GZ-psycholoog kind & jeugd en neuropsycholoog. Ik werk met kinderen van 0-18, hun ouder(s)/verzorger(s) en belangrijke anderen van het gezin.
In 2020 heb ik de opleiding tot GZ-psycholoog kind & jeugd afgerond en daarmee mijn BIG-registratie behaald.
Ik begeleid en behandel kinderen/jongeren met diverse angsten. Bijvoorbeeld de angst om de ouder te verlaten/alleen gelaten te worden, angst voor afwijzing van leeftijdsgenootjes, angst om naar school te gaan, maar ook specifieke angsten zoals voor bepaalde dieren of ruimtes. Ook behandel ik kinderen die angstig zijn geworden naar aanleiding van een ingrijpende gebeurtenis (trauma). Ik doe dit vaak middels cognitieve gedragstherapie. In december 2022 zal ik ook de cursus EMDR volgen zodat ik deze technieken kan inzetten in mijn behandelingen.
Ik doe onderzoek en begeleidt kinderen die zich druk voelen in hun hoofd, zichzelf moeilijk kunnen afremmen, onrustig zijn, etc. Soms is er daarbij sprake van de diagnose AD(H)D. Samen bekijken we wat een kind kan helpen om te begrijpen waar deze klachten vandaan komen, maar ook welke kwaliteiten je juist hebt als je zo bent! We onderzoeken hoe het kind weer meer rust te ervaren. Soms zijn deze kinderen ook onzeker, o.a. omdat ze vanuit hun omgeving veel feedback krijgen op hun gedrag. We bekijken hoe het kind zich weer zekerder kan gaan voelen. En wat de omgeving kan doen om rekening te houden met het kind.
Ik begeleid kinderen bij uiteenlopende vraagstukken. Het kind en de ouders weten zelf het beste waar ze naar toe willen, en samen onderzoeken wij wat de weg daar naar toe is!
Ik kan onderzoeken of er sprake is van een autisme spectrum stoornis bij het kind, en vervolgens passende behandeling bieden.
Ik kan intelligentie-onderzoek uitvoeren bij kinderen en volwassenen. Wist u dat er zelfs al vanaf de babyleeftijd onderzocht kan worden hoe de ontwikkeling van uw kind zich verhoud tot dat van leeftijdsgenoten? Ik heb in mijn werk vaak kinderen vanaf 2 jaar oud onderzocht. Dat is vaak een leeftijd waarin ouder(s) en/of de omgeving zoals een kinderdagverblijf kunnen gaan merken dat een kind zich anders ontwikkeld dan leeftijdsgenoten. Maar ook op oudere leeftijd heb ik al vaak onderzoek gedaan. Hoe ouder een kind wordt, hoe meer hersenfuncties zich ontwikkelen, en hoe gedetailleerder er onderzoek kan worden gedaan.
Binnen Koel Jeugdzorg & JGGZ ben ik werkzaam als integraal regiebehandelaar.
Ik kan onderzoeken of er bij uw kind sprake is van een posttraumatische stressstoornis (PTSS). Dat doen we onder andere door het voeren van gesprekken ([ontwikkelings]anamnese, of een semigestructureerd interview specifiek gericht op trauma), het afnemen van vragenlijstonderzoek en gesprekken met het kind. Indien er sprake is van een trauma, kan ik behandeling inzetten om te zorgen dat het kind minder last heeft van datgene wat het heeft meegemaakt. Dat doe ik bijvoorbeeld door de inzet van cognitieve gedragstherapie (denk bijvoorbeeld aan het maken van een levens/traumaverhaal) en na december 2022 ook middels EMDR.
Ik kan brede diagnostiek inzetten bij het kind. Denk hierbij aan intelligentie-onderzoek, sociaal-emotioneel onderzoek, of neuropsychologisch onderzoek. Uit het onderzoek blijft wat sterke, en minder sterke kanten zijn van uw kind en bekijken ik hoe we kunnen verklaren dat uw kind bepaalde moeilijkheden heeft.
Ik kan onderzoek uitvoeren om te beoordelen of er bij uw kind sprake is van ADHD. In ieder geval voer ik daarvoor met u en uw kind diverse gesprekken, en vaak ook met school. Verder wordt er vragenlijst onderzoek ingezet om te kijken hoe de omgeving en soms het kind zelf bepaalde klachten ervaart. Soms is er aanvullende inzet nodig, zoals intelligentie-onderzoek, neuropsychologisch onderzoek, of een school of thuisobservatie.
Voor lichtere klachten kan ik ook behandeling bieden middels online gesprekken.
Het is niet altijd makkelijk het ouderschap als ouder(s) vorm te geven op het moment dat er sprake is van een relatiebreuk. Middels gesprekken onderzoek ik met ouders hoe zij dit kunnen doen. Daarbij zetten we met zijn alleen het belang van het kind voorop. Bijna altijd zijn beide ouder(s) erg belangrijk voor het kind!
Het is niet altijd makkelijk het ouderschap als ouder(s) vorm te geven op het moment dat er sprake is van een relatiebreuk. Middels gesprekken onderzoek ik met ouders hoe zij dit kunnen doen. Daarbij zetten we met zijn alleen het belang van het kind voorop. Bijna altijd zijn beide ouder(s) erg belangrijk voor het kind!
Met een systeem wordt bedoeld: belangrijke mensen om het kind heen. Er is nooit sprake van een individueel probleem bij een kind. De mensen om het kind heen en het kind zelf reageren op een bepaalde manier op elkaar, en hebben dus invloed op "het probleem". Samen bekijken we welke patronen er zijn ontstaan, en waar misschien verbeteringen mogelijk zijn. Dit zorgt ervoor dat de betrokkenen elkaar beter begrijpen en ondersteunen. Waardoor het niet alleen beter gaat met het kind zelf, maar ook de mensen om hem of haar heen.
Met een systeem wordt bedoeld: belangrijke mensen om het kind heen. Er is nooit sprake van een individueel probleem bij een kind. De mensen om het kind heen en het kind zelf reageren op een bepaalde manier op elkaar, en hebben dus invloed op "het probleem". Samen bekijken we welke patronen er zijn ontstaan, en waar misschien verbeteringen mogelijk zijn. Dit zorgt ervoor dat de betrokkenen elkaar beter begrijpen en ondersteunen. Waardoor het niet alleen beter gaat met het kind zelf, maar ook de mensen om hem of haar heen.
Samen met ouders bekijk ik hoe zij de opvoeding van hun kinderen vorm geven. Welke normen en waarden vinden zij belangrijk? En hoe dragen ze dit uit? Op het moment dat ouders opvoedondersteuning aanvragen, of in sommige gevallen de omgeving dat voor hen doet, betekent dat vaak dat ouders het moeilijk vinden om met bepaald gedrag van het kind om te gaan. Samen onderzoeken we wat werkt, zodat de sfeer thuis fijn is. Ik vind het belangrijk om daarbij zoveel mogelijk uit te gaan van het stimuleren van gewenst, fijn of handig gedrag van het kind.
Ik heb eerder in een organisatie gewerkt die zich met name richtte op de begeleiding van gezinnen met een licht verstandelijke beperking. Daardoor weet ik hoe ik mijn gesprekken moet afstemmen op de capaciteiten van het gezin.
Ik begeleid gezinnen bij datgene waarvoor zij graag hulp willen. Vaak wordt een kind aangemeld omdat er bepaalde moeilijkheden zijn. Ik vind het belangrijk om te kijken welke impact dit heeft op het hele gezin, en hen te betrekken bij de behandeling.
Samen met ouders bekijk ik hoe ze de band met hun kind kunnen versterken. Ik werk niet met kinderen met een hechtingsstoornis, maar wel met gezinnen waarbij de hechting niet helemaal optimaal verloopt. Zo kan ik bijvoorbeeld met ouders met (jonge) kinderen in (spel)contacten bekijken hoe zij op het kind kunnen aansluiten, met hen kunnen communiceren en hun kunnen uitdagen. Soms maak ik daarbij ook videobeelden, zodat ouders ook kunnen terugzien welke dingen die zij doen helpen om de band met hun kind te versterken. En bewust te worden van hoe zij meer kunnen doen, van datgene wat werkt.
Ik heb eerder in een organisatie gewerkt die zich met name richtte op de begeleiding van gezinnen met een licht verstandelijke beperking. Daardoor weet ik hoe ik mijn gesprekken moet afstemmen op de capaciteiten van het gezin.
Ik begeleid en behandel o.a. kinderen die zich verdrietig, boos of bang voelen, zodat zij weer beter in hun vel komen te zitten. Ook kan ik kinderen zicht geven op wat zij goed kunnen en wat zij misschien moeilijker vinden. Door dit zelfbewustzijn kunnen kinderen meer zelfvertrouwen ontwikkelen. Samen met het kind bekijk ik wat het zou willen veranderen en denk ik mee hoe hij of zij dit kan bewerkstelligen.
Naast individuele begeleiding vindt ik het altijd belangrijk om ook belangrijke anderen van het kind, zoals zijn of haar gezin, te betrekken. Dit helpt het kind om ook buiten de therapieruimte om veranderen door te voeren en vol te houden, en zich gesteund te voelen.
Ik begeleid en behandel o.a. jongeren die zich verdrietig, boos of bang voelen, zodat zij weer beter in hun vel komen te zitten. Ook kan ik jongeren zicht geven op wat zij goed kunnen en wat zij misschien moeilijker vinden. Door dit zelfbewustzijn kunnen jongeren meer zelfvertrouwen ontwikkelen. Samen met de jongere bekijk ik wat het zou willen veranderen en denk ik mee hoe hij of zij dit kan bewerkstelligen.
Naast individuele begeleiding vindt ik het altijd belangrijk om ook belangrijke anderen van het kind, zoals zijn of haar gezin, te betrekken. Dit helpt het kind om ook buiten de therapieruimte om veranderen door te voeren en vol te houden, en zich gesteund te voelen.
Ik ben dan wel geen kindercoach, maar een kinderpsycholoog (GZ-psycholoog); ik kan goed met ouder(s) en kinderen meedenken in wat zij willen, en te ontdekken hoe zij dit voor elkaar kunnen krijgen. Hierbij maak ik o.a. gebruik van technieken uit de oplossingsgerichte psychologie.
Psycho-educatie is een ander woord voor voorlichting. Een kind wordt vaak aangemeld met bepaalde psychische klachten. Dat kan heel uiteenlopend zijn: bijvoorbeeld een bepaalde diagnose zoals ADHD of autisme, een bepaalde leermoeilijkheid, trauma. Ik leg het kind en zijn/haar ouder(s) uit hoe dit precies zit bij het kind. Hierdoor leert een kind zichzelf meer begrijpen, wat zelfvertrouwen geeft. Doordat ook de omgeving psycho-educatie krijgt, weten ze beter wat ze van het kind mogen verwachten. Vaak leidt dit tot meer begrip.
Samen met ouders en het kind kan ik bekijken welk gedrag of welke vaardigheden het kind kan aanleren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan handigere keuzes maken als het kind boos wordt, zindelijkheidstraining, of vaardigheden in de dagelijkse verzorging zoals aankleden. Ik maak hierbij vaak gebruik van technieken uit de cognitieve gedragstherapie. Die richt zich vooral op het stimuleren van gewenst, fijn of handig gedrag. Hoe kan het kind hier meer van laten zien? Dat gaan we samen ontdekken.
Sommige kinderen zijn erg bang om het fout te doen, oftewel faalangstig. Er bestaan diverse wetenschappelijk onderzochte protocollen om faalangst te doen verminderen, en kinderen sterker in hun schoenen te laten staan. Deze protocollen zijn veelal gebaseerd op cognitieve gedragstherapie. En kan ik inzetten zodat ook uw kind zich zekerder gaat voelen.
Sommige kinderen hebben moeite met weerbaarheid. Ze zijn gevoelig voor wat anderen van hun vinden, of durven niet zo goed voor zichzelf op te komen. Samen met uw kind kan ik oefenen wat het kan denken en doen om steviger in zijn of haar schoenen komen te staan.
Ik begeleid en behandel o.a. kinderen die zich verdrietig, boos of bang voelen, zodat zij weer beter in hun vel komen te zitten. Ook kan ik kinderen zicht geven op wat zij goed kunnen en wat zij misschien moeilijker vinden. Door dit zelfbewustzijn kunnen kinderen meer zelfvertrouwen ontwikkelen. Samen met het kind bekijk ik wat het zou willen veranderen en denk ik mee hoe hij of zij dit kan bewerkstelligen.
Naast individuele begeleiding vindt ik het altijd belangrijk om ook belangrijke anderen van het kind, zoals zijn of haar gezin, te betrekken. Dit helpt het kind om ook buiten de therapieruimte om veranderen door te voeren en vol te houden, en zich gesteund te voelen.
Ik maak in mijn begeleiding en behandeling veel gebruik van technieken uit de cognitieve gedragstherapie (CGT). Ik ben dan ook in opleiding tot cognitief gedragstherapeut bij de VGCT. Samen onderzoeken we wat de relatie is tussen denken, voelen en doen. Wat het kind nu op elk van deze aspecten doet, wat misschien niet zo handig is, en ervoor zorgt dat zijn klachten blijven bestaan. Maar vooral wat het kind WEL kan denken of doen, zodat het zichzelf weer fijner gaat voelen! Ook in de begeleiding van ouders gebruik ik vaak CGT. Waar we aandacht aan geven, groeit. Soms zijn dat onbewust dingen bij het kind, die niet zo gewenst zijn. Samen kijken we hoe er weer meer aandacht kan gaan naar het positieve gedrag, zodat het kind hiervan steeds meer gaat laten zien!