Beschrijving
Laat ik mezelf even voorstellen....
Ik ben Stefan Sikking, 48 jaar en woon in co-ouderschap samen met mijn twee kinderen.
Ik heb een groot hart voor de (jeugd)zorg en wil hieraan graag mijn steentje bijdragen. Met ruim 7 jaar werkervaring met pubers met ernstige gedragsproblemen en 5 jaar werken binnen de complexe problematieken in de pleegzorg heb ik veel verschillende kanten van de zorg leren kennen. Sinds maart 2022 ben ik als zzp-er binnen de jeugdzorg gestart om kind en ouders verder te helpen.
Mijn kracht is dat ik een echte verbinder ben, ik zoek altijd de juiste ingang en hecht veel waarde aan een goede samenwerking. Contact maken, inlevingsvermogen en humor zijn sterke eigenschappen van mij. Ik durf me kritisch op te stellen naar mijn eigen handelen en beschik hiermee over een goed reflecterend vermogen.
Door goed uit te vragen wat de hulpvraag precies is komen we gezamenlijk tot het stellen van haalbare doelen en houden we samen de voortgang in het vizier.
Voor mij bestaat het individu met een probleem niet en betrek zoveel als mogelijk het gezin/de omgeving bij de persoon waarmee het probleem gezamenlijk aangepakt wordt.
In 2011 heb ik mijn Sociaal Pedagogisch Werker diploma behaald en heb dit een vervolg gegeven door de HBO Maatschappelijk Werk- en Dienstverlening met succes af te ronden in 2014.
Gedurende mijn loopbaan heb ik mezelf constant weten te ontwikkelen door trainingen en cursussen te weten; Contextuele Hulpverlening, Sociale Netwerk Strategieën, Zorgen voor getraumatiseerde kinderen, Kindermishandeling en Huiselijk geweld, 113 suïcidepreventie, Hechting, Omgaan met agressie, Sexting en Grooming en Motiverende Gespreksvoering.
Ik ben SKJ geregistreerd binnen de jeugdzorg
Begeleiding bij ADHD
Elk kind is uniek, zo is dat niet anders bij kinderen die de diagnose ADHD hebben. Zij hebben ieder hun eigen kwaliteiten, problemen en persoonlijkheid en zo benader ik het kind ook.
In de begeleiding van kinderen met ADHD herken ik onvermogen en geen onwil en hier handel ik ook naar.
Met vallen en opstaan laat ik het kind ervaren en leren en zorg hiermee dat het kind zelf de regie houdt en zelf gaat nadenken over mogelijke oplossingen.
Door uit te zoeken wat het kind boeit zal ik hem hierin stimuleren en zo succeservaringen laten opdoen.
Ik ondersteun in het vinden van een passende dagbesteding, activiteit, opleiding waarin energie en dynamiek een voordeel zijn.
Begeleiden op school
Je zoon of dochter redt het niet om in de klas tot leren te komen of is regelmatig onderdeel van conflicten met klasgenoten en/of leerkracht. Dat is frustrerend want je wil dat je kind het naar zijn zin heeft op school, mee kan komen met de anderen en goede resultaten haalt. Dan kan het helpend zijn om tijdelijk begeleiding op school in te zetten voor je kind.
In de begeleiding van het kind op school stem ik met ouders en leerkrachten af waar de behoeftes liggen en pas me hierop aan.
Mijn aanpak is gericht op contact maken, samenwerken en een positieve houding die het kind vertrouwen zal geven om te blijven werken aan zijn doelen.
Met de leerkracht hou ik een korte lijn om snel te kunnen schakelen en de begeleiding daarop aan te passen.
Naast de aandachtspunten hou ik oog voor de sterke kanten van het kind en benoem ik deze naar hem.
Wanneer de situatie hierom vraagt kan ik mijn begeleiding ook combineren met gesprekken met de ouder(s) thuis.
Coaching
In diverse situaties kan jongerencoaching helpend zijn om een neerwaartse spiraal te doorbreken en banden te herstellen.
Zo kan je als gezin bijvoorbeeld in een nare situatie zitten door een scheiding. Voor een puber is het hier ook lastig mee om te gaan en de communicatie met andere gezinsleden kan zijn verslechterd. Om hier met elkaar op een goede wijze uit te komen kan een moeilijke opgave zijn.
In mijn jongerencoaching kijk ik niet alleen naar de puber, maar ook naar de onderlinge verhoudingen binnen het gezin. Verhoudingen die verslechterd zijn breng ik aan het licht om vervolgens een ieder in zijn kracht te zetten. Alles met als doel om elkaar beter te leren begrijpen en het weer fijn in huis te hebben.
Individuele jongerencoaching behoort ook tot mijn mogelijkheden. Lukt het een puber niet naar school te gaan, dan moet er gepaste actie worden ondernomen. Hier ga ik met alle partijen in gesprek en bedenken we samen een passende oplossing. Daarnaast heb ik ook aandacht voor het individu van de puber, zo help ik hem of haar in de beantwoording van vragen zoals 'wie ben ik en wat wil ik'.
De puberteit is een lastige fase, zoekend naar de identiteit, hormonen gieren door het lijf en de interesses zijn vaak anders dan de ouders voor ogen hebben. Daarnaast moet de puber leren om te gaan met organiseren/plannen, Social Media en is er nog de kinderlijke impulsiviteit.
Als jongerencoach bied ik hulp aan de jongere en zijn/haar directe omgeving. Zo probeer ik mijn steentje bij te dragen aan een positieve wending van de ontwikkeling van de jongere.
Words and pictures
Ook wel Woord en Beeld genoemd is een methodiek waarbij een levensboek gemaakt wordt voor het kind. Words and Pictures kan een waardevolle bijdrage leveren aan kinderen die niet bij hun eigen ouders opgroeien. Het levensverhaal geeft het kind inzicht in hoe zijn leven tot dusver is gelopen en waarom hij niet thuis woont bij zijn eigen ouder(s). Het uitgangspunt is dat het kind behalve het inzicht ook zichzelf en zijn ouder(s) niets kwalijk neemt en zo vrede heeft met het verloop van zijn nog jonge leven.
Voor het maken van het levensverhaal is het van belang dat ouders en opvoeders achter het verhaal kunnen staan. Dit is vaak een uitdaging maar wanneer het belang duidelijk is zie ik in de samenwerking met ouders en opvoeders dat er veel mogelijk is ten behoeve van het kind en zijn verhaal. In de praktische uitwerking van het verhaal heb ik gesprekken met de opvoeders, ouders en overige betrokkenen in het leven van het kind.
Het maken van Words and Pictures is een mooie kans om, na een (lange) periode van drukte, het kind te helpen rust te vinden in zijn leven.
Begeleid bezoek
Soms wordt vanuit de jeugdbescherming de maatregel opgelegd tot begeleide omgang tussen ouder(s) en hun kind(eren) of wanneer kinderen betrokken zijn bij een (v)echtscheiding. Dit betekent veelal dat ouders niet goed in staat zijn om samen de verantwoordelijkheid voor hun kind(eren) te dragen en ze tussen wal en schip vallen. Kinderen hebben recht op contact met hun ouders, recht om een band op te kunnen bouwen met de (uitwonende) ouder en recht om zelf een eigen beeld te kunnen vormen van de (uitwonende) ouder.
Mijn uitgangspunt van de begeleiding is de ontwikkeling van het kind, de continuïteit en voorspelbaarheid in de omgangsregeling, het werken aan contactopbouw en het ontstaan van een band tussen de (uitwonende) ouder en het kind.
De wijze waarop ik de begeleide omgang invul is afhankelijk van de doelen die reeds gesteld zijn maar altijd in samenwerking met de ouder(s). Door observatie, voorbeeldgedrag en adviesgesprekken tijdens en na de omgang ben ik altijd op zoek naar de dialoog. Dit alles met als doel om mezelf uiteindelijk (gedeeltelijk) overbodig te maken. Dat klinkt wellicht vreemd in de oren maar wanneer de veiligheid van het kind gewaarborgd kan worden zal de begeleiding tussen ouder(s) en kind ook verminderd kunnen worden. Hiervoor zal ik trachten openheid en eerlijkheid tussen mij en ouder(s) te creëren waarmee er een waardevolle, fijne samenwerking ontstaat.